Indkaldelse til kvartalsmøde i lokalrådet, mandag d. 29/6-2026 KL 17,30 i byparken Veerst.

Dagsorden.

orientering om.

  1. Biogasanlæg. Steffen.

  2.  Dialog møde med byrådet. Steffen.

        3. energinet spørgsmål fra borger, risikovurdering/ beredskabs plan, terre sikring i forhold til befolkningen i Veerst, for brintledning, manglende info fra kommunen om energinet brintledning.

         Energinet, spørger til om der er borger der vil deltage i et møde, så vil de lave et møde        efter sommerferien. Vil du deltage så smid lige en sms til 28354340 med (ja møde energinet) det er ikke bindende det er bare så vi kan give energinet et praj om hvor mange der vil deltage.

  1. kommer der et lokalråd i gesten. Steffen

  2. projekt legeplads Steffen og Bente.

  3. Sankt hans Steffen

  4. Næste møde         mandag d. 28/9-2026.


Til alle i Veerst og omegnen, her får i lidt om hvad vi har makket med.

Vi har haft spørgsmål fra borger omkring brint ledning 

høringssvar til kommunen om biogasanlæg.

Vi arbejder hårdt på legeplads med byggetilladelser, dræn, legeredskaber tilbud, alt hvad det inde bære for at byen kan få en ny legeplads. 

Dialog møde med kommunen.

Korrespondance kan se neden for.


  1. Biogasanlæg

 høringssvar for lokalrådet. Til biogasanlægget ved Lunderskov afkørsel.

Brevet til kommune høringssvar.

Høringssvar til Biogasanlæg på Egholtvej 9 fra Lokalrådet i Veerst 

Efter at have læst de nye dokumenter i sagen om Biogasanlæg på Egholtvej, hvor det nævnes, at anlægget vil modtage op til 900.000 ton biomasse pr år, bliver vi her i Lokalrådet for Veerst nødt til at afgive vores høringssvar til sagen for at værne om borgerne i vores lille by.   

Rapporten redegør kun for støj, vibrationer og luftforurening forårsaget af selve anlægget, men glemmer at beskrive den støj, de vibrationer og den lugt, der vil komme fra de mange transporter til og fra anlægget.  

Veerst er ikke en gennemkørselsby. 

Den megen transport til og fra anlægget bekymrer os, da vi ved, at megen trafik fra nord, fra Vejle og Egtved, benytter at køre fra Ribevej over Veerstvej / Egtvedvej / Kirkevej / Kronborgvej til Lunderskovvej i stedet for at benytte Ribe-Vejle landevej til krydset ved Kragelund og derfra køre på Lunderskovvej.  

Vi vil gøre opmærksomme på, at vi ikke vil have tunge transporter af gylle med medfølgende lugt- og vibrationsgener til at køre igennem vores by.  

Det slid, som tunge transporter med gylle vil give, er de små veje i Veerst ikke egnet til, og ligesådan er de huse, der ligger tæt op til de nævnte veje, ikke gearet til de vibrationer, som kørslen vil afstedkomme.  

Rapporten om miljøgodkendelse beskriver ikke tilkørselsforholdene udover de nævnte i punkt 3.3, men man må gå ud fra, at den store mængde af biomasse må komme fra flere steder i oplandet. 

Derfor bør der redegøres for trafikbelastningen i nærområderne og ikke kun indenfor de nærmeste ca. 100 meter af biogasanlægget. 

Og der skal sikres foranstaltninger, så der ikke sker gennemkørende trafik igennem små lokalsamfund.   

Med for eksempel hastighedsnedsættelse på Kronborgvej før og efter byskiltene, 2 minus 1-vej eller skiltning om gennemkørsel med lastbil forbudt / kun ærindekørsel tilladt. De foreslåede tiltag er flere gange tidligere diskuteret med Borgmesteren, Byrådet og kommunens fagpersoner, og i tilfælde af et biogasanlæg i nærheden bliver tiltagene kun mere relevante.   

 

Veerst Lokalråd 

D. 22.04.26 

Ved Thorkild Mikkelsen, Steffen Klemmensen og Bente Ellebæk Klausen 

2.Dialog møde med byrådet:   

    Steffen og markhar været til møde. 

Dagsorden til dialogmøde Vejen kommune 16. juni 2026

Trafik situation uændret:

· Vi ønsker fortsat tiltag som nedsættelse af fart til 60km/t og 2 minus 1 vej samt gennemkørsel med lastbiler forbudt uden ærinde.

Vejen kommunes svar om at det er politiet der afviser og derfor må lokalrådet argumentere for tilsendte lovgivning med hastigheds bestemmelse undrer os? I er eksperterne og ikke os. Vi fortæller bare problemet.

Men undersøgelse af retsinformation af trafikken tilsendt af Vejen kommune viser allerede i første paragraf stk.2 hvilke betingelser man vurderer det ud fra. Disse betingelser er sådeles imødekommet.

Stk. 2. Afgørelserne træffes på grundlag af oplysninger om områdets karakter, vejens funktion og standard, oversigtsforhold på strækningen, målte hastigheder, randbebyggelsen, støjniveauet, trafikulykker, trafikmængden, trafikkens sammensætning og øvrige relevante trafiksikkerhedsmæssige eller andre trafikale forhold.

Vi stiller spørgsmålstegn ved den manglende villighed til at hjælpe os?

Situationen forværres yderligere af:

· Biogasanlægget matrikel 4a, Gejsing By, Andst som lokalrådet har tilsendt høringssvar til.

Der indsendte vi bla. Følgende:

Derfor bør der redegøres for trafikbelastningen i nærområderne og ikke kun indenfor de nærmeste ca. 100 meter af biogasanlægget. Og der skal sikres foranstaltninger, så der ikke sker gennemkørende trafik igennem små lokalsamfund.

Svaret tilbage blev: at Bliver der problemer så må vi tage det til den tid. Hvorfor tage problemerne igen og igen på bagkant?

· Egtved har lige lavet meget store nye erhvervsgrunde som kommer til at have voldsom indflydelse på trafikken tværs igennem Veerst.

Brintrørs ledning

Ved sidste dialog møde fortalte vi om de voldsomme gener med bla. Trafiksituationen igennem Veerst i forbindelse med Baltic pipe projektet. Ikke støj som står i referatet. Det er forkert! Der blev aftalt at kommunen ville få fat på Energinet og forklare dem at vi gerne skal undgå kaos lignende tilstande mht. trafik med det nye brintrørsprojekt ved at fremlægge tidsplaner og åbenhed i forbindelse med projektet så folk i Veerst ved hvad der foregår og hvor længe de skal imødekomme det voldsomme anlægsprojekt.

Vi kan desværre konstatere:

· At lokalrådet via omveje har fået at hvide at røraflæggerpladsen til brint skal ligge omtrent det samme sted som sidste gang ved Baltic pipe projektet. Det er ikke hensigtsmæssig da alt den tunge industri vil valfarte igennem byen frem og tilbage via Kronborgvej lige som sidste gang.

Vi i lokalrådet eller som by er stadigvæk ikke blevet inddraget fra Energinet og kan se at det hele ender med samme trafiksituation som sidst. Så kommunens henvendelse til Energinet har haft ringe effekt.

Brint tryk reduktion

· Vi i lokalrådet er yderlige blevet gjort opmærksom på at Energinet vil lave en brinttryks station få hundrede meter fra byskiltet i Veerst uden byen er blevet gjort opmærksom på det med f.eks. et borgmøde fra enten Energinet eller kommunen. Den er blot blevet placeret her lige pludselig selvom det hele tiden har været i Egtved denne station skulle ligge ifølge de oprindelige dokumenter fra Energi net. Det var vel også derfor at et borgermøde blev lavet i Egtved i Vejle kommune? Hvis den skulle ligge i Veerst havde det været på sin plads at borgermødet blev holdt i Vejen Kommune.

Vi i lokalrådet undrer os over at kommunen ikke har givet besked ud til os med sådanne et voldsomt projekt som kan have indflydelse på vores dagligdag i Veerst?

Kommunen må trods det er et statsprojekt have givet tilsagn til at dette trykstationsprojekt gerne måtte ligge i Veerst i stedet for Egtved? Igen mangel på kommunikation imellem Kommune og Lokalrådet!

Der er jo mange spørgsmål som melder sig nu hvor projektet kun har været i høring med kun de direkte berørte lodsejere.

Spørgsmål som:

· Hvor meget larmer det og hvor hyppig en frekvens?

· Kommer der lys på de 25 m høje skorstene og hvor meget lyser de ud på himlen og hvad er frekvensen?

Vi i lokalrådet har taget fat på Peter Hansen og efterspurgt et møde angående dette og det er efter flere skriverier frem og tilbage endelig lykkes. Det er vi glade for. Men på første mail henvendelse til Peter fik vi svar tilbage med udsagn om at man fra kommunens side ikke mener at brinttrykstationen vil skabe gener for GESTEN. Hvabehar? Vi skriver fra Veerst lokalråd!


Ja med sådanne et svar bliver vi egentlig urolige for om vores mail egentlig er blevet læst og taget alcvorlig?

Veerst legeplads

Vi har fået penge til at renovere legepladsen når nu kommunen ville lukke den gamle. Vi kunne ikke få midler af kommunen til hjælp så vi søgte fonde og har fået knap 600.000kr til dette.

Nu tog vi sagen i egen hånd og vil udvikle byen i stedet for afvikle byen. Derfor stiller vi os undrende over alt det modstand vi oplever fra kommunen af i vores bypark? Hvorfor er i ikke mere villige til at hjælpe os når nu vi er nået så langt med egen hjælp?

Sager som:

· Vi må ikke få et andehus til søen i parken med legepladsen?

· Vi må ikke tilkoble en professionel eltavle med måler på Kommunens pumpehus?

· Vi må ikke anvende vores tømmerflåde til Skt. Hans i byparkens sø ved legepladsen?

I mail korrespondance imellem Vejen Forsyning og Vejen kommune fremgår det desværre at Vejen Forsyning beskylder os direkte for at det er vores skyld at søen skulle renses. Det er på ingen måde i orden. Nu har vi set på et stort mudderhul siden september sidste år hvor der normalt er en stor flot vandspejl på.



3.energinet spørgsmål fra borger, risikovurdering/ beredskabs plan, terre sikring i forhold til befolkningen i Veerst, for brintledning:


spørgsmål til energinet:

fra borger, risikovurdering/ beredskabs plan, terre sikring i forhold til befolkningen i Veerst, for brintledning.

Svar fra energinet:

Tak for jeres henvendelse, hvor I på vegne af en borger i Veerst spørger til risikovurdering, beredskab og sikring i forbindelse med den kommende brintinfrastruktur. Det er forståeligt, og det er noget, vi i Energinet tager meget alvorligt.  

 

Før en brintledning må bygges og tages i brug, skal den designes og dokumenteres efter gældende regler og standarder (fx Gassikkerhedsloven), og myndighederne skal godkende løsningen. Det betyder bl.a., at der gennemføres grundige risikovurderinger af både rørledning og stationer, at der fastlægges sikkerhedsafstande og tekniske sikkerhedsløsninger, og at der udarbejdes beredskabsplaner for, hvordan en evt. hændelse håndteres hurtigt og sikkert.  

 

Når brintinfrastrukturen er bygget og i drift, vil både stationer og rørledning blive overvåget døgnet rundt. Der vil også laves løbende vedligehold og eftersyn. Energinet følger desuden de krav, som relevante myndigheder stiller til kritisk infrastruktur, og sikkerhedsniveauet tilpasses, hvis trusselsbilledet ændrer sig.  

 

Samlet set er formålet, at det skal være trygt at bo og opholde sig i nærheden af brintinfrastrukturen på samme niveau, som vi kender det fra gasinfrastrukturen, som Energinet har drevet sikkert i ca. 40 år. Vi har stor erfaring med at transportere meget store mængder gas på tværs af landsdele og ind og ud af landet, og der har aldrig været alvorlige ulykker eller alvorlige udslip. 

 

Vi håber, at dette besvarer spørgsmålet. I er meget velkomne til at kontakte os igen, hvis I har flere spørgsmål eller ønsker en uddybning. 

 

Med venlig hilsen 

 

Torben B. Andersen 

Spørgsmål til energinet:

Der er så dukket nogle flere spørgsmål omkring brint ledningen og stationer/ udluftning.

At der skal bygge noget lige uden for Veerst, ved kirken.

Der er spørgsmålet, var det, det møde i Egtved handlet om, som der stod beskrevet var det noget der vedrørte Egtved, og ikke Veerst.

der har ikke været indkaldt til møde her i Veerst, omkring anlægget ved Veerst.

kan du forklare det i forhold til jeres tiltag ved Veerst og hvorfor der ikke har været indkaldt til info møde her i Veerst.

Vi har ikke se nogen lokalplan for dette projekt.

Der er også spurgt ved kommunen hvorfor vi ikke har hørt noget her i Veerst omkring placering af station til biogasledning ved energinet. Steffen sender forespørgsel.

Svar fra energinet:

 

Tak for henvendelsen.

 

Energinet afholdt i foråret 2025 en række Åbent Hus-arrangementer i forbindelse med, at natur- og miljøundersøgelser for en mulig brintforbindelse mellem Esbjerg og Tyskland blev igangsat.

Der blev afholdt i alt fire møder, herunder i Esbjerg og Egtved. På møderne var der mulighed for at se kort over den forventede linjeføring fra Esbjerg over Veerst og ned til Frøslev, høre mere om undersøgelserne og generelt stille spørgsmål til projektet. Alle ejendomme inden for undersøgelsesområderne, der strækker sig ud til 600 meter fra den forventede rørlednings placering, blev inviteret til Åbent Hus-arrangementerne.

 

Der arbejdes i projektet med en række stationsarealer samt både en nybygget og en konvertering af en eksisterende rørforbindelse, der skal forbinde dansk brintproduktion med aftag i Tyskland. I takt med at projektet modnes, og designet skrider frem, tilbyder Energinet at besøge alle ejendomme, der berøres direkte af de fremtidige anlægsaktiviteter for at få input, så der tages størst muligt hensyn til ejendommene.

 

Der har endnu ikke været indkaldt til nabomøder ved de stationer, der skal etableres, udover Åbent Hus-arrangementerne for berørte lodsejere. I forhold til dialog med lokalområder som Veerst forventer Energinet at afholde en række informationsmøder om projektet i efteråret 2026. Programmet for disse er endnu ikke fastlagt, og der er endnu ikke booket lokaler. Naboer vil modtage en invitation i e-Boks, og der vil også blive indrykket annoncer i lokale aviser.

 

Venlig hilsen

Torben Bonde Andersen
Seniornaboretskonsulent
Asset Integrity
Mobil: +4525194639
TOBAN@energinet.dk



spørgsmål til energinet:

Vi har borger i Veerst der ikke forstår, hvordan kan I begynde at lave en kompresser station uden info til borger i Veerst eller høring omkring kompresser station.


Der blev holdt et Mødet i Egtved, blev det på mødet i Egtved besluttet at kompresser stationen skulle ligge i Veerst.


Alm forståelse her i Veerst er det møde i Egtved, handlet om en kompresser station i Egtved og ikke i Veerst.


Indbydelse i avisen står der intet om Veerst, vedhæftet indbydelse fra avisen.


Borger i Veerst vil gerne have en forklaring på hvorfor I indbyder i vejle kommune, og ikke vejen kommune, når det handler om Veerst i vejen kommune.


Hvorfor har i ikke nævnt Veerst, når det er Veerst det drejer sig om i jeres indbydelse?

Egtved er ikke i vejen kommune men i vejle kommune. 


Hvordan kan I pludselig bare lægge den i Veerst, uden høring eller info møde til borgeren i Veerst?


Hvorfor ikke et møde i vejen kommune når det åbenbart drejer sig om vejen kommune?  det er jo ikke i orden at lave info møde i vejle kommune når det drejer sig om vejen kommunen.


Det var intet om at kompresser stationen skulle ligge i Veerst, som vi kunne læse i indbydelsen til mødet i Egtved.


Borger i Veerst vil gerne vide noget omkring støj fra udluftningen hvor mange DB. Og hvad er det tilladt støj Nivå. Hvad er grænsen i DB?


Bliver der hele dagen der vil være larm fra kompresser stationen?


Eller er der bestem tider der vil være larm?

 Hvordan er larmen fra kompresser stationen? hvad er frekvensen? er det korte pift eller flere efter hinanden, eller er det en konstant summen?


Hvad vil lysforureningen fra anlægget på jorden og fra skorstenen?


Hvad kommer der ud af skorstenen?


Det er ikke muligt at finde power point fra møde i Egtved, hvorfor?


Eller hvor kan vi finde power point fra mødet i Egtved?


Svar fra energinet:

Svar på spørgsmål fra borger(e) i Veerst

Tak for jeres henvendelse. Vi har fuld forståelse for, at det kan give anledning til 

bekymring og frustration, hvis man som borger oplever usikkerhed om, hvad der er 

planlagt i lokalområdet, og hvornår man bliver informeret. Derfor vil vi gerne besvare 

jeres spørgsmål så tydeligt som muligt.

Stationens placering, høringsproces og lokation for Åbent Hus-mødet

Mødet i Egtved var et Åbent Hus-arrangement, hvor lodsejere og andre interesserede 

kunne tale med Energinets medarbejdere og rådgivere om projektet, herunder 



naturundersøgelser, linjeføring og stationer. Der blev ikke truffet beslutninger om 

projektet. Formålet var at informere om projektet og give mulighed for dialog og 

spørgsmål.

Vi forstår godt, at det kan have skabt forvirring, at Veerst ikke var nævnt direkte i 

annoncen for mødet. Kortet i annoncen var alene illustrativt og viste den overordnede 

linjeføring for projektet. Det viste derfor ikke de konkrete placeringer af de forventede ni 

stationer langs rørledningen, herunder stationen i Veerst.

Brintinfrastrukturprojektet skal vedtages ved en anlægslov, som behandles i 

Folketinget. Som led i den proces udarbejdes der en miljøkonsekvensvurdering, som 

fremlægges og sendes i offentlig høring i forbindelse med lovbehandlingen. Det 

betyder, at det samlede projekt – herunder miljøforhold – bliver vurderet i én samlet 

proces. 

Vi er opmærksomme på, at denne proces kan opleves anderledes end den proces, 

mange kender fra andre projekter. I dette tilfælde gennemføres høringen ikke som en 

særskilt proces tidligt i forløbet, men som en del af den samlede behandling af 

lovforslaget. Energistyrelsen er myndighed og har ansvaret for det lovforberedende 

arbejde.

Når det er sagt, har vi stor forståelse for ønsket om information og mulighed for at stille 

spørgsmål, særligt når et projekt berører ens nærområde. Derfor har vi løbende dialog 

med borgere, lodsejere og lokalsamfund, og vi vil fortsat prioritere information og 

mulighed for spørgsmål gennem åbent hus-arrangementer, informationsmøder og 

direkte kontakt.

Da projektet strækker sig over ca. 134 km, er det desværre ikke muligt at afholde møder 

i alle berørte lokalsamfund. Vi forsøger derfor at finde lokaler, som ligger så centralt

som muligt for flere berørte områder, og som samtidig har plads, gode adgangsforhold 

samt de praktiske rammer med mulighed for forplejning, som arrangementerne kræver. 

Vi har dog forståelse for ønsket om et mere lokalt møde, og derfor vil vi meget gerne

invitere jer til ekstraordinært møde efter sommerferien, hvor vi forventer at kunne dele 

Til arbejdsbrug/Restricted

mere viden om det tekniske design af stationerne og besvare spørgsmål. Vi vil i den 

forbindelse gerne vide, hvor mange som ønsker at deltage?

Derudover forventer Energinet at invitere til informationsmøder i løbet af efteråret i 

forbindelse med opstart af de arkæologiske forundersøgelser langs linjeføringen. Tid og 

sted er endnu ikke fastlagt for disse møder. Naboer og berørte borgere vil modtage en 

invitation i e-Boks, og derudover vil vi informere via nyhedsbrev og annoncering i lokale 

aviser. Vi håber, at alle interesserede vil deltage i disse møder. Der er allerede løbende 

dialog med de lodsejere, der skal lægge jord til rørledning og stationsanlæg.

På projektets hjemmeside kan man finde mere information om projektet. Her findes

også et interaktivt kort over den planlagte linjeføring og stationernes placering. Hvis 

man ønsker løbende opdateringer, kan man tilmelde sig projektets nyhedsbrev på 

hjemmesiden.

Støj, lysforurening, skorsten

Stationen i Veerst er ikke en kompressorstation, men en såkaldt M/R station (måle- og 

regulatorstation). Det er et anlæg, hvor f.eks. tryk og flow reguleres, og hvor brintens 

mængde og kvalitet kan måles. Det er derfor væsentligt at skelne mellem de to typer 

anlæg, da deres funktion og påvirkning af omgivelserne ikke er den samme. Vi er 

opmærksomme på, at bekymring om støj fylder meget, når man bor tæt på et 

kommende anlæg. Under almindelig drift vil anlægget blive projekteret, så støjen kan 

overholde de vejledende grænseværdier fastsat af Miljøstyrelsen – se information på 

Miljøstyrelsens hjemmeside.

På nuværende tidspunkt er projektet fortsat i designfasen, og derfor kan vi endnu ikke 

oplyse et endeligt støjniveau i dB. Der kan i særlige situationer, for eksempel ved

vedligehold og ved tømning af røret, forekomme kortvarige støjhændelser, som 

adskiller sig fra den almindelig drift. Vurderingerne af støjpåvirkningen vil indgå i de 

miljømæssige vurderinger til anlægsloven. 

Anlægget vil ikke være permanent oplyst, og der er ikke krav om orienteringslys på 

skorstenene. Ved tilsyn og vedligehold kan der i perioder være behov for arbejdslys. I så 

fald vil lyskilderne blive placeret og afskærmet med hensyn til naboer, så lysgener 

begrænses mest muligt.

Når det gælder spørgsmål om, hvad der kommer ud af skorstenen, kan der i forbindelse 

med drift periodisk være behov for at tømme dele af rørsystemet, og i sådanne 

situationer kan der blive udledt brint via anlæggets afblæsningssystem. De konkrete 

forhold omkring dette – herunder eventuelle miljøpåvirkninger – bliver vurderet som en 

del af det videre projektarbejde og miljøvurderingen. 

Til arbejdsbrug/Restricted

Materiale fra mødet i Egtved

Der blev ikke holdt et egentligt oplæg til Åbent Hus-arrangement i Egtved, og derfor 

findes der ikke en PowerPoint-præsentation fra mødet. På hjemmesiden kan man i 

stedet finde informationsfolderen fra Åbent Hus-arrangementerne samt 

præsentationerne fra de informationsmøder, der blev afholdt for de direkte berørte 

lodsejere i efteråret 2025.

Vi håber, at ovenstående er med til at besvare jeres spørgsmål. Samtidig vil vi gerne 

understrege, at vi har forståelse for det behov for klar information og lokal dialog, som I 

giver udtryk for. Hvis der er spørgsmål, som I ønsker uddybet allerede nu, er I meget 

velkomne til at sende dem til os, så vil vi forsøge at besvare dem så konkret som muligt. 

Vi ser frem til den fortsatte dialog og til at invitere til et møde efter sommerferien.

Venlig hilsen

Torben B. Andersen

Energinet Brint A/S


Kommunen omkring information energinet Steffen

Spørgsmål til kommunen:

Hej Peter 

Lokalrådet i Veerst er desværre blevet gjort bekendte med, at der skal opføres en tilkoblingsstation til brintrør, der planlægges placeret få 100 m mod Nord fra Veersts byskilt. Stationen skal fylde mere end 100 * 215 meter og anlægges med 3 skorstene på 25 meter i højden, til trykudligning og medfølgende støj fra udluftningen. Det er dog ikke kommunen eller Energinet der har givet lokalrådet den information, det er en berørt nabo der tilfældigvis snakker med et medlem af lokalrådet.

 

Spørgsmål imellem førnævnte lodsejer og Energinet som også er meget væsentligt for resten af Veerst by har bl.a. været.

 

-Hvad bliver lysforureningen fra anlægget på jorden og fra Skorstenene?

-Hvor meget støjforurening vil det tilstedekomme med henblik på intensivitet og hvilken hyppighed (frekvens) samt db vil nærområdet blive udsat for?

- Hvad kommer der ud af skorstenene? (forhåbentlig ikke brandfarlig brint?)

 

Tankerne her fra Lokalrådet har bla. Været:

 

Hvordan kan sådan brint tilkoblingsstation pludselig blive anbragt i Veerst? Borgene i Veerst vidste selvfølgelig godt at brintrøret skulle ligge i jorden forbi Veerst men troede så at det ville slå et smut op til Egtved inden den gik sydpå. Materialet der var tilgængeligt fra Aviser og Tv som kom fra Energinet selv viste alle at rørføringen gik fra Esbjerg til Egtved for derefter til at gå sydpå til grænsen. Så da Energinet vælger at holde borgermøde d. 19 februar 2025 (og endda i en hel anden kommune) i Egtved idræts og multicenter tog Veerst borgene ikke afsted da det tydeligvis ikke drejede sig om os!

Nu er tilkoblingsstation til brintrør så lige pludselig endt i Veerst uden information fra Jer af i kommunen eller fra Energinet. Endvidere står der lige pludseligt Veerst på alle nyere Danmarkskort fra Energinets hjemmeside som er kommet til siden Borgermødet i Egtved. Hvordan kan sådan en situation overhovedet opstå? I må have været klar over det da området brint tilkoblingsstationen skal projekteres på er Bevaringsværdig landskab og må derfor kræve noget tilladelse fra jeres side af i kommunen?

 

Det er en alvorlig sag og det er skræmmende at Lokalrådet ikke er blevet informeret om nyt i sagen omkring et brintrør, som ellers var aftalt på dialogmøde mellem kommunen og lokalrådet i juni 2025. Der lovede daværende borgmester personligt at han ville tage fat i Energinet og bede dem om, at de ikke skulle gentage fadæsen med Baltic pipe projektet med ikke at melde offentlig ud hvad tidsplanen sagde omkring aktiviteter som ville lægge Veerst by ned med tung trafik med hensynsløs kørsel. Dengang var der RIGTIGT meget gennemkørende trafik på Kronborgvej med tung jordkørsel og transport af rør, hvilket var til stor gene for hele byen, vi ønsker ikke igen at blive en gennemkørsels by når brintrørsledningen skal lægges i jorden, lige nord for Veerst.

Den mængde gennemkørende trafik med støj og vibrationer er en lille by som Veerst slet ikke gearet til, husene ligger tæt på vejen og kan udsættes for sætningsskader og vi vil også gerne kunne sende vores børn afsted til legeaftaler med naboer og ned på legepladsen i Byparken. Det kan vi ikke hvis samme scenarie gentager sig. 

                                                                                                                                                                            

Vi i lokalrådet har yderligere fået oplyst af en anden lodsejer i Veerst by at Energinet igen vil have en Rørlæggerplads ca. det samme sted på Hustedvej til brintrørene som de havde til gasrørene til Baltic Pipe projektet. I den henseende er vi nødt til at sige at den plads ikke bør ligge der igen! Energinet kørte alle rør til og fra den lokation og det hele var et stort trafikkaos. Den bør flyttes så Veerst by ikke bliver taget til gidsel igen.

                                                                                                                                                       

Så ud fra snakken ved dialogmødet var aftalen at vi skulle alle tage ved lære af erfaringen fra Baltic pipe projektet. Det er så desværre ikke tilfældet hvilket vi undrer os over?

                                                                                                                                  

Vi har tilladt os at vedhæfte de tegninger der er udleveret til førnævnte lodsejer Fra Energinet omkring projektet samt screenshots fra Diverse medier som omtaler/viser Egtved på kortet og ikke Veerst før borgermødet i Egtved.

                                                                                                                                   

Vi vil gerne opfordre til at vi fra Lokalrådet sammen med dig får holdt et møde så vi finder ud af hvad der er op og ned i denne sag så vi kan gøre det rigtige nemlig at give Veerst borgene besked på hvad der egentlig rører sig her Byen.

Vi kommer gerne ind på rådhuset til dig.

Vi ser meget frem til at høre fra dig.

 

Mvh. Veerst lokalråd



Svar fra kommunen:

Til Veerst lokalråd 

 

Vejen Kommune bekendt med placeringen, men det er staten via Energinet, der står for planlægningen. Formelt forventes planlægningen at ske via en anlægslov.

 

I kan løbende følge projektets udvikling på Energinets hjemmeside:

https://energinet.dk/brint/modningsprojekt-danish-hydrogen-backbone/

 

Jeg ved, at Energinet tidligere har holdt informationsmøder om infrastrukturen, men ved ikke præcist hvem og hvordan der er inviteret til disse møder. Jeg kan dog fortælle, at vi tidligt i processen har fortalt dem, at det er vigtigt, at de er opmærksomme på jeres område, da I tidligere har været generet af statslige byggeprojekter.

 

På baggrund af Jeres henvendelse har vi opfordret Energinet til at styrke dialogen med jer, og i den forbindelse har vi aftalt, at vi kan videreformidle nedenstående kontaktperson, som kan svare på jeres forskellige spørgsmål:

 

Vejen Kommunen vurderer, at brintinfrastrukturen er en vigtig del af den grønne omstilling i Danmark, og vi anser det, samlet set som en fordel for Vejen Kommune, at brintrøret går gennem Vejen Kommune. Vi har været i dialog med Energinet omkring den konkrete linjeføring. I forhold til stationen, hvor det nye rør kobles på det eksisterende nord-syd-gående rør, så vurderer vi ikke, at det pågældende anlæg, nødvendigvis vil få en negativ effekt på Gesten.

 

Når I har drøftet sagen med Energinet, så holder vi gerne et møde med jer, så vi kan drøfte hvordan Vejen Kommune kan hjælpe med at begrænse de påvirkningerne isom bekymrer i lokalområdet.

 

 

 

Venlig hilsen

Peter Hansen
Chef for Teknik & Miljø

Spørgsmål til kommunen:

Hej Peter

 

Vi i Veerst borger- og lokalråd er uforstående over for din mail vedrørende brintledningen.

Når vi ser tilbage på dialogmødet i 2025, var der en klar aftale om, at vi alle skulle tage ved lære af erfaringerne fra Baltic Pipe-projektet – særligt i forhold til rettidig og tydelig information til de berørte lokalsamfund. Det må vi desværre konstatere ikke er sket, hvilket vi undrer os meget over.

Som du selv skriver, har Vejen Kommune været bekendt med projektet. Derfor stiller vi det helt centrale spørgsmål:

Hvorfor er lokalrådet i Veerst ikke blevet informeret?

 

Vi ser kommunen og lokalrådene som samarbejdspartnere, hvor lokalrådet netop har til opgave at informere borgerne i nærområdet. Det kræver imidlertid, at vi bliver orienteret i tide – hvilket ikke er tilfældet i denne sag.

Henvisningen til Energinets hjemmeside er ny for os, og vi finder det ikke tilfredsstillende, at vi som lokalråd selv skal opdage væsentlige projekter, der påvirker vores område i så høj grad.

Du nævner, at Energinet tidligere har afholdt informationsmøder, men samtidig at du ikke ved, hvem der har været inviteret. Det understreger netop problemet:
Veerst er ikke blevet tydeligt nævnt i materialet, og det har ikke været muligt ud fra tegninger og invitationer at se, at projektet vedrører vores område.

Vi er allerede i dialog med Energinet, herunder Torben Bonde Andersen, men det ændrer ikke på, at vi mener, at kommunen burde have sikret en direkte og tydelig orientering til lokalrådet fra starten.

Derudover bemærker vi, at der i din mail henvises til Gesten i stedet for Veerst, hvilket skaber yderligere tvivl om opmærksomheden på vores lokalområde i denne sag.

Vi finder det utilfredsstillende, at tilbuddet om et møde først kommer nu, hvor projektet er i gang med prøver og udgravninger. Efter vores opfattelse burde dialogen have været etableret inden opstart.

 

Vi skal derfor anmode om følgende:

 

  • En klar redegørelse for, hvorfor lokalrådet ikke er blevet informeret tidligere

  • Hvordan kommunen fremadrettet vil sikre rettidig inddragelse af lokalrådet

  • En konkret plan for dialog og information til borgerne i Veerst

Vi deltager fortsat gerne i et møde og foreslår følgende datoer:

  • Torsdag den 25. juni 2026

  • Mandag den 29. juni 2026

  • Onsdag den 1. juli 2026

Mødet kan afholdes på rådhuset, men I er også meget velkomne til at komme til Veerst, så I får et direkte indtryk af området og de lokale forhold.

Vi ser frem til at høre, hvilken dato der passer jer, alternativt modtage forslag til andre tidspunkter.

 

Med venlig hilsen
Veerst Lokalråd

Svar fra kommunen:

Hej Steffen

 


Vi tager gerne et møde – jeg foreslår den 1. juli om formiddagen. Meld gerne tilbage, hvornår I kan, så booker jeg et mødelokale.

 

Vi er helt enige i, at dialog med de berørte lokalområder er vigtig, hvilket vi også bestræber os på ved kommunale projekter. Jeg vil dog gerne pointere, at du/I skal være opmærksom på, at Vejen Kommune ikke er myndighed på det pågældende projekt. Det er derfor statens opgave at sikre information og borgerdialog. Vi har ved flere lejligheder gjort dem opmærksom på det hensigtsmæssige i at inddrage lokalrådet, men staten skal formelt kun høre lodsejere. De direkte involverede lodsejere i jeres lokalsamfund er derfor informeret om projektet, herunder blev de inviteret til dialogmøde sidste år. Som aftalt har vi også opfordret Energinet til at involvere jer i tilrettelæggelsen af anlægsfasen, så I generes mindst muligt.

 

I forhold til dialog om de konkrete planer i Veerst vil jeg opfordre jer til at kontakte Energinet, hvis I ønsker nærmere information om deres projekt. Vi kender ikke deres projekt godt nok til at kunne informere på deres vegne.

 

Til orientering kan I her se materialet fra informationsmødet om brintinfrastrukturen, hvor Veerst også fremgår:

https://energinet.dk/anlaegsprojekter/projektliste/danish-hydrogen-backbone-1-esbjerg-veerst-froslev/tilmeld-dig-informationsmode-om-lodsejerdialog-danish-hydrogen-backbone-1/

Venlig hilsen

Peter Hansen
Chef for Teknik & Miljø


4.kommer der er lokalråd i gesten.

 hvis der kommer et lokalråd, vil vi kontakte Gesten ang. cykelsti fra Veerst til Gesten, vi håber der vil være fælles interesse for en cykelsti, fra Veerst til gesten, da det berøre gesten på den måde, at det er stor betydning for Gesten skole, at børnene fra Veerst, kan komme trygt til skolen i Gesten, i håb om at kommunen ikke vil lukke skolen i Gesten, pga. at børnene fra Veerst skal til bække skole. 


5.projekt legeplads. 

der er søgt byggetilladelse til madpakkehuset.

Tilbud på legeredskaber. 

Laust har spulet drænet og laver drænet i byparken.

Søen har ikke fået et vandspejl, andehus i søen.

Veerst Lokalråd får støtte til Renovering af Veerst Bypark 

Veerst Lokalråd har fået 538.982 kr. fra Nordea-fonden til 

Renovering af Veerst Bypark, der vil bidrage til at renovere og styrke fællesskabet i Veerst og omegn. 

 

 

Med 538.982 kr. i støtte fra Nordea-fondens Renoveringspulje kan Veerst Lokalråd nu igangsætte renoveringen af Veerst Bypark, der har været i støbeskeen siden 2024.  

 

Ildsjælene i Veerst Lokalråd er meget begejstret over støtten. Lokalrådets formand Torkild Mikkelsen udtaler:  

 

”Nu får vi her i Veerst endelig muligheden for at skabe et samlingspunkt for hele byen, med en ny tiltrængt legeplads og overdækket grill- og madpakkehus, hvor det vil være muligt for borgere i hele 

Veerst og omegn at fejre en fødselsdag eller holde en spontan grillaften”  

 

og lokalrådsmedlem Steffen Stentoft Klemmensen udtaler: 

 

”Jeg glæder mig til alle de nye muligheder med glade børn på legepladsen, imens vi afholder kulturarrangementer, såsom sommerkoncert, børneteater og hvor vi nu også får mulighed for at anvende vores to nye muldtoiletter i Byparken. Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at sige tak til 

Juliane Vestergaard for at have hjulpet med at udarbejde en flot og grundig fondsansøgning.”  

 

Med renoveringen af Veerst Bypark håber Veerst lokalråd at kunne skabe et mødested for hele byen, både i dagligdagen og ved festlige lejligheder, samt bidrage til det lokale fællesskab. 

 

”Renoveringen af Veerst Bypark giver mulighed for mange hyggelige timer i fine nye rammer også selvom vejrguderne ikke altid er med os. Det glæder vi os til” – Thorkild Mikkelsen Lokalrådsformand.  

 

Pressemedelse:

Veerst Lokalråd får del i Renoveringspuljen 

 

Nordea-fonden har uddelt 88,5 mio. kr. til 159 projekter gennem Renoveringspuljen, som støtter grønne og sociale forbedringer af lokale mødesteder over hele landet.669 ansøgninger kom ind fra både små og store fællesskaber. 

 

Projekterne har fokus på grøn omstilling, f.eks. energirenovering og tilgængelighed, og fordeler sig over hele landet. ”Vi er blevet overvældet af interessen og den stærke lokale vilje til at bevare og renovere de steder, hvor vi mødes, og engagerer os i fællesskaber,” siger Henrik Lehmann Andersen, adm. direktør i Nordea-fonden. 

 


Kommunikationsplan renovering af Veerst bypark.

Venlig hilsen Veerst lokalråd


Renoveringspuljen kommunikationsplan til nordea.

Som støttemodtager skal I udarbejde en enkel kommunikationsplan. Planen skal give overblik over de vigtigste kommunikative aktiviteter, timing samt rollefordeling. Med kommunikationsplanen får I et konkret arbejdsredskab, og vi får muligheden for at give jer sparring.

Primært budskab

Med vores projekt vil vi give Veerst sogns borgere en ny og istandsat Bypark med legeplads, et nyt madpakkehus og muldtoiletter. Byparken skal kunne anvendes til leg, hygge og sammenkomster, både spontant og planlagte events, i alt slags vejr. Byparken skal danne rammerne om hyggelige arrangementer, såsom grillhygge, Skt. Hans Aften, sommerfest, påskehygge, koncerter, foredrag, fejring af børnefødselsdage m.m.

Primære platforme/kanaler

  • Veerst hjemmeside: https://www.veerst-bylaug.dk/

  • Sociale medier: Veerst facebookside: www.facebook.com

  • Medier: ”Mig og Vejen”, Ugeavisen Vejen, Jydske Vestkysten

  • TV: TV syd

  • Opslag i lokale butikker, Fysiske kanaler: Flag ved Byparken, evt. Opslag i pylon ved ankomst til byen. Opslag i montre ved forsamlingshuset.

Målgrupper

  1. Børn

  2. Unge

  3. Forældre

  4. Bedsteforældre,

  5. Alle borger i Veerst sogn

Formål med kommunikationen

At synliggøre at renoveringen af Byparken i Veerst er gået i gang og fortælle at lokalrådet er i gang med et spændene projekt. Udbrede budskabet om at alle har mulighed for at komme og være en del af det lokale fællesskab, hvor vi ser frem til mange hyggelige sammenkomster og spændende arrangementer i Byparkens flotte nye faciliteter. Alle skal løbende kunne følge med i hvad der foregår, fx hvilken del af projektet vi er i gang med og hvor langt vi er kommet med det. Det skal kommunikeres ud, både via sociale medier, de lokale medier, arbejdsdage og arrangementer.

Hvornår

Hvad:
Aktivitet / handling

Hvem:
Målgruppe & budskab

Hvor:
Platform

Hvem:
Ansvarlig

Juli /august evt. ved vores sommerfest i august

 

Opstartsevent: En Infobod ved sommerfesten, hvor der fortælles om projektet og om hvad vi har opnået fondsstøtte til. Der skal være mulighed for at tilmelde sig til forskellige arbejdsgrupper / arbejdsdage.

Alle borgere i Veerst sogn unge som ældre og familier. Alle kan bidrage evt. med en skovl eller en kage.

Til sommerfesten i august. Og på hjemmeside, facebookside, opslag ved forsamlingshuset og ved købmænd. Invitere lokalavisen og ”Vejen for dig” til at dække sommerfesten.

Lokalrådet

Sommer 2026

Skilt fra Nordea opsættes foran indgangen til Byparken.

Alle borger i Veerst sogn

Foran Byparken

Lokalrådet

Sommer 2026

Plancher og flag udarbejdes / bestilles og sættes op. Skal fremvise projektet, hvad vi har fået støtte til og af hvem.

Alle borgere i Veerst sogn og gennemkørende.

Foran Byparken, i montre ved forsamlingshuset og evt. Pylon ved ankomst til byen

Lokalrådet

Efterår 2026 /

hele 2027

Arbejdsdage (antal?) for arbejdsgrupper

Alle borgere i Veerst

Reklameres på hjemmeside, facebookside, opslag ved forsamlingshuset og ved købmænd.

Lokalrådet

Sommer 2027

Arrangement hvor vi fortæller om hvordan det går og hvad de næste delopgaver bliver. Ny mulighed for at skrive sig på arbejdsgrupper.

Griller og hygger.

Alle borgere i Veerst

Reklameres på hjemmeside, facebookside, opslag ved forsamlingshuset og ved købmænd. Invitere lokalavisen og ”Vejen for dig”

Lokalrådet

Efterår 2027

Indvielse af legeplads.

Gøres festligt.

Invitere en lokal politiker eller borgmesteren til at holde åbningstale.

Alle borgere i Veerst sogn, og hvem der har lyst til at se hvad vi har lavet.

Reklameres på hjemmeside, facebookside, opslag ved forsamlingshuset og ved købmænd. Invitere TV syd, ”Vejen for dig”, Lokalavisen Vejen, Jyske Vestkysten Vejen

Lokalrådet

Efterår 2027 /

forår 2028

Arbejdsdage (antal?) for arbejdsgrupper

Alle borgere i Veerst

Reklameres på hjemmeside, facebookside, opslag ved forsamlingshuset og ved købmænd.

Lokalrådet

Forår/sommer 2028

Indvielse af madpakkehus og den færdige Bypark

Gøres festligt.

Invitere en lokal politiker eller borgmesteren til at holde åbningstale.

Alle borgere i Veerst sogn, og hvem der har lyst til at se hvad vi har lavet.

Hjemmeside, facebookside, opslag ved forsamlingshuset og ved købmand. Invitere TV syd, ”Vejen for dig”, Lokalavisen Vejen, Jyske Vestkysten Vejen

Lokalrådet





 6.  sankthans

 tovholder Steffen




7. kvartals møder 

        mandag 29/6-2026.  

        mandag d. 28/9-2026.

        mandag d. 14/12-2026.  december mødet bliver passe ind så det er før jul.  

Mandag 22/3-2027 


Billedmateriale til indkaldelsen kan rekvireres hos Veerst Lokalråd.



Stort gravearbejde i Veerst

I forbindelse med rørarbejde til gas, vil der være jordarbejde/blive gravet i udkanten af Veerst i en periode på 10 måneder i 2027. Udgravningen vil ligge tæt på rørene fra Veerst Vandværk, men med en professionel planlægning burde det ikke for indflydelse på vandforsyningen.

Nyhedsbrev

Webmaster Mogens Jensen . Telefon 51 35 68 78 . Email: mogens.g.jensen@gmail.com

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk